webSEO.dk - Søgemaskineoptimering / SEO  

Ordbog med begreber om SEO & HTML koder

 
 
   
SEO ordbog: HTML koder  


Koder du HTML, men har problemer med lige at huske de forskellige koder, eller leder du efter en bestemt en, så kan du læse nærmere her i vores SEO ordbog. Det er primært HTML koder der er relevant indenfor SEO, søgemaskineoptimering og hjemmeside optimering.

webSEO prøver med sin SEO ordbog at belyse de forskellige fagudtryk.

ALT-koder - (På engelsk: ALT-tags). Med ALT-koder kan du tilføje en alternativ tekst til dine billeder. ALT-teksten vises, når musen bevæger sig hen over billedet. Teksten læses samtidigt af diverse søgemaskiners robotter og derfor øge din rangering i søgemaskiner


Frames - En teknik, der gør det muligt at opdele skærmbilledet i flere forskellige felter (rammer), så man kan se flere hjemmesider, som kan indeholde hver sin webside med hver sin URL. Giver mulighed for eksempelvis at søge i den ene frame, mens de andre frames bevares. Anbefales ikke og giver problemer når vi snakker SEO. 


HTML - (På engelsk: Hyper Text Markup Language). Det "tekstbehandlings-sprog" og filformat som benyttes til at skrive hjemmesider i, og som forstås af alle browsere, uanset computer-type (Windows, Macintosh eller Unix).


H-koder - (På engelsk: Headline Tags). H står for headline og tallet for vigtigheden af denne headline. H1 er html tagget for en overskrift. Det søgeord som siden handler om, bør som minimum stå i den første <H1> overskrift på siden. I forhold til søgemaskiner er det vigtigt at bruge korrekt overskrifts formatering, da overskrifter er en stor del af det at søgemaskine optimere, samt at fortælle søgemaskiner hvad den enkelte side handler om, hvad der er fokus på, og samtidig sætter det også de underordnede emner på siden. Du bør altid bygge dine sider kronologisk op således at der ikke fremkommer H2 tags før et H1 tag.


Meta-koder - (På engelsk: Meta-tags). Er koder der indeholder usynlige informationer om din webside. Disse meta-informationer bruges af søgemaskiner til bedre at forstå dit website. Et eksempel er Meta description, du kan skrive op til 160 tegn. Her skal du lave en beskrivende tekst, som omhandler den pågældende side, og sørg for at få søgeordet med.


Side titel - (På engelsk: Title-tag). Titlen læses og vægtes højt af søgemaskinerne, så det er vigtigt du udfylder dine title-tag ordentligt. Du kan skrive op til 67 tegn inkl. mellemrum. Dette er en af de vigtigste enkeltstående ting, som skal gøres i forbindelse med optimeringen. Du skal have søgeordet med i denne overskrift, og helst i starten. Det er meget vigtigt at ALLE sider har unikke titler.


Tag: nofollow - Et nofollow tag fjerner alt link juice fra linket og du fotæller søgemaskinerne "Følg ikke dette specifikke link". Hvilket gør linket værdiløst når vi snakker søgemaskineoptimering og bruges til at holde websider ud af søgeresultaterne. Men et noffolow link er ikke værdiløst af den grund, da de jo stadig giver trafik.

           Copyright © 1999-2013 JDAConsult.dk | JDA Consult ApS - Over-Holluf-Toften 43 - DK-5220 Odense SØ